понедељак, 29. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Видовдански ријалити, или парада пијанства и кича

Kоментари (33) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 уторак, 05 јул 2016 11:00
Цвико
Аутор текста није споменуо име уметника који је израдио споменик. Ваљда зато да би истакао атмосферу око споменика. Или можда уметник није хтео да се изјасни о простору на којем је споменик смештен? Због срамоте? Верујем да човек није крив. Иначе, "рукопис" догађања је препознатљив. Готово је исти као и онај кад се започињала градња новог остружничког моста, који је уствари био само друга трака градње која је давно почела. Иста импровизације је направљена прокопавањем станице "Прокоп". И даље није у пуном капацитету. Хеликоптер, Савамала и сада Споменик... Увек исти "рукопис". Чини ми се да живимо од игранке до игранке... Овим текстом, на неко време, одложен је заборав целог чина који је због "рукописа" пожељан. Сваки заборав је добра основа за неки нови "рукопис" тј. за добру стару превару...
Препоруке:
71
1
2 уторак, 05 јул 2016 11:23
туга
Одличан и отрежњујући текст г. Ђикића. Какви смо то људи, питам се. Лоши, а онда још најгори од лоших постану национални лидери и вође. Уосталом, довољно је само погледати АВ-а и његову каријеру.
Препоруке:
67
0
3 уторак, 05 јул 2016 11:44
ел србињо
крива је интелектуална елита која се продаје боље од шећерне вуне на вашеру.
Препоруке:
58
1
4 уторак, 05 јул 2016 12:07
evo im prigodne poezije...
...Развило се црно време опадања,
Набујао шљам и разврат и пороци,
Подиг'о се трули задах пропадања,
Умрли су сви хероји и пророци.
Развило се црно време опадања.

Прогледале све јазбине и канали,
На високо подигли се сутерени,
Сви подмукли, сви проклети и сви мали
Постали су данас наши суверени.
Прогледале све јазбине и канали.

Покрадени сви храмови и ћивоти,
Исмејане све врлине и поштење,
Понижени сви гробови и животи,
Упрљано и опело и крштење.
Покрадени сви храмови и ћивоти.
Препоруке:
41
0
5 уторак, 05 јул 2016 12:10
poezija, nastavak...
...
Закована петвековна звона буне,
Побегао дух јединства и бог рата;
Обесимо све празнике и трибуне,
Гојимо се од грехова и од блата.
Закована петвековна звона буне.

Од пандура створили смо великаше,
Достојанства поделише идиоти,
Лопови нам израђују богаташе
Мрачне душе назваше се патриоти.
Од пандура створили смо великаше.

Своју мудрост расточисмо на изборе,
Своју храброст на подвале и обеде,
Будућности затровасмо све изворе,
А поразе прогласисмо за победе.
Своју мудрост расточисмо на изборе.
Препоруке:
33
0
6 уторак, 05 јул 2016 12:25
poezija, nastavak...
...Место светле историје и гробова
Васкрсли смо све пигмеје и репове;
Од несрећне браће наше, од робова,
Затворисмо своје очи и џепове.
Место светле историје и гробова

Остала нам још прашина на хартији
К'о једина успомена на џинове;
Сад сву славу пронађосмо у партији,
Пир поруге дохватио све синове.
Остала нам још прашина на хартији.

Под срамотом живи наше поколење,
Не чују се ни протести ни јауци;
Под срамотом живи наше јавно мнење,
Нараштаји, који сишу к'о пауци.
Под срамотом живи наше поколење.

Помрчина притиснула наше дане,
Не види се јадна наша земља худа;
Ал' кад пожар подухвати на све стране,
Куда ћемо од светлости и од суда!
Помрчина притиснула наше дане.

1910.

Sve ovde pise i sve je jasno receno. Ko je covek, on shvata ove stihove velikog Disa, a ko ne moze, neka zivi u svojoj SNS virtuelnoj bajci.
Препоруке:
49
2
7 уторак, 05 јул 2016 13:31
сизиф
Сећам се да смо, како смо прелазили у више разреде, све течније читали стихове Кнежеве клетве са зида газиметанске куле.

Газиместанска кула је подигнута 1953.
Паметном доста.
Препоруке:
27
1
8 уторак, 05 јул 2016 13:36
губитници
Чега се дохвате,пиши:пропало.
Ни за шта нису осим за се,у се,и пода се.
Али зашто унижавају и потапају Србију?
хејтер
Препоруке:
34
1
9 уторак, 05 јул 2016 15:26
о споменицима
@сизиф

Споменици имају своје порекло и намену. Често се то заборави.
Препоруке:
10
1
10 уторак, 05 јул 2016 17:11
Бојан, Приштина
Стотине хиљада Срба хрли на Косово, и сви листом окрећу леђа Лазару чије мошти остају у Грачаници, и крећу на говор Слободана Милошевића на Газиместану.

Уважени професоре Ђикићу, да ли је све то баш тако било ?
Ја се рецимо сећам еуфорије што су мошти цара Лазара поново на Косову. Сви смо тих дана били ганути због тога помешаним осећајем среће, туге и наде.
Сећам се да је у порти Грачанице ниси имао шибицу где да бациш, од народа који је сатима чекао да се поклони и целива мошти нашег Лазара.
(Који је узгред рођен 20км од Приштине у којој је и сахрањен после Косовске битке, а његова област је обухватала већи део данашњег Косова укључујући и град Липљан(иако га Амфилохије прогласи Грбљанином))

А накнадни одлазак на Газиместан је био круна свега. Није уопште битно шта је Слободан рекао-таман и да се само појавиои ћутао. Тај осећај се не може описати - тај се Видовдан може упоредити само са оним даном 1912 када је Косово ослобођено.
Препоруке:
51
6
11 уторак, 05 јул 2016 17:40
Apatinac
Za Bojan ,Priština

Bravo za komentar!
Препоруке:
34
6
12 уторак, 05 јул 2016 17:59
Јединство-Приштина
@Бојан Приштина
Бојане, ја сам вероватно мало старији од Вас и добро се сеећам. Баш је тако било како се каже у тексту. 28.ЈУна је гро посетилаца дошао из Србије, Црне Горе, БиХ и других крајева, и сви на Газиместан. Чак су и на аутобусима биле налепнице: ГАЗИМЕСТАН. Полиција је јавила да је наводно у току ноћи пала киша па да је кретање аутобуса отежано.
Ово о чему Ви причате је тачно, али је у томе учествовао мањи број људи.
Да ВАс и не подсећам да су се у порти манастира вртели јагањци и прасићи, испијало пећко ладно, иако је било време поста.
О гордости Слободана МИлошевића који није ишао на поклоњење ЛАзару да и не причамо.
Ово је изванредан, квалитетан и документован текст. Свака част!
Препоруке:
34
7
13 уторак, 05 јул 2016 19:33
Форевер Јанг
Мени је ово кокетирање црквених власти са велеиздајицима заиста одвратно. Да имају имало образа не би дозволили МАрку Ђурићу и лешинарима из шиптарских институција да се спрдају са српским светињама.
А текст је заиста изванредан, на нивоу некадашњих доајена српског новинарства.
Препоруке:
38
1
14 уторак, 05 јул 2016 19:54
Палма
Наставимо ли овако са ругањем националним симболима и светињама, остаћемо и без симбола и без светиња. Оне нас подсећају ко смо и онда кад ми у својој слабости то заборавимо.

А можда је управо то разлог кичераја коме смо изложени.

Па наравно да је то разлог. Нису глупи ни Теодосије, ни Ђурић, ни Вучић па да случајно то раде. Све је то синхронизовано, да се Срби сведу на просту масу.
Препоруке:
33
2
15 уторак, 05 јул 2016 21:52
Ернан Кортес
ГОРИХ ЉУДИ ОД МИЛОШЕВИЋЕВАЦА НЕМА!
Препоруке:
12
24
16 уторак, 05 јул 2016 22:08
језик и култура
уторак, 05 јул 2016 poezija, nastavak...
Sve ovde pise i sve je jasno receno. Ko je covek, on shvata ove stihove velikog Disa, a ko ne moze, neka zivi u svojoj SNS virtuelnoj bajci.


Неко живи у јефтиној СНС бајци, а неко у титовско-југословенско-латиничној ... Превара једно, превара друго.
Препоруке:
21
2
17 уторак, 05 јул 2016 23:18
Bojan, Pristina
@ Jedinstvo-Pristina

Kao mladji covek mogu Vam reci da je u ovom mom veku to jedini period slobode - pre i posle toga sam se kao Srbim uvek osecao ponizenim. Vi iz Jedinstva to svakako daleko bolje znate kako je bilo do '89.Kao sto se i danas bezbroj puta na dnevnom nivou tako osetim dok citam i gledam kako nas trtetiraju.

Skoro sam u jednoj knjizi procitao nesto sto me setilo na to predgazimestansko vreme, da su pod stambolicem Srbi hapseni za nacionalizam i zbog pesme, npr. Oj Vojvodo Sindjelicu, a da su istovremeno na Kosovu arnauti orgijali nacionalizam i da se sve zataskavalo. Slicno je i danas.

Sto se tice ovog drugog, na Gazimestanu nas je ipak Sloba okupio, da uradimo nesto a Lazarevi sveti zemni ostaci su u Ravanici, i ko hoce moze ih u onoj lepoti cesto pohoditi.
Tamo je bilo milion ljudi i fizicki je bilo nemoguce da svi oni dodju u Gracanicu.
Препоруке:
30
6
18 среда, 06 јул 2016 07:02
Јединство-Приштина
@Бојан-Приштина
Бојане, тада смо сви тако мислили, и у праву сте када кажете да су Срби пре Слобе били прогањани и без икаквих права. Међутим са ове, може се рећи већ и историјске дистанце, са приличном сигурношћу се може рећи следеће:
1. Та слобода је била привид, јер је запад то толерисао како би завршио посао у Хрватској и Босни. Захваљујући КАраџићу и Младићу у Босни је само делимично завршио.
2. За то време, Шиптари су енормно економски ојачали. Економска моћ је била у њиховим рукама, па су већ од 1993. српски политички кадрови радили за њих (у ствари за паре).
3. За то време су се наоружали и спремили за рат, који почињу 1998 (дакле и даље у Слобино време).
4. За то време добили су безрезервну подршку свих земаља. Сетите се да је у Приштини од 1997 (дакле пре Преказа) деловало преко 50 западних "невладиних организација", као и америчке владине организације- КДОМ и УСАИД.
5. КОначно, мисија Вилијема Вокера септембра 1998, дошла је по Слобином благослову
Препоруке:
16
10
19 среда, 06 јул 2016 08:02
Бојан, Приштина
@ Јединство-Приштина

1. Ја ипак мислим да је та слобода била итекако стварна, да је тад нисмо окусили-изгубили би смо наду да је уопште могућа.
А мишљења да нам је запад оставио ентитет у Босни само из разлога што је алтернатива томе велика муслиманска Босна - која им такође није у интересу.
У то време, тачније до скоро, запад је могао све.
Уништили су једну Либију, Ирак па и Сирију - уништили би и милион Срба у Босни, неби ту ни Радован ни Слободан могли ништа.
2. Чудна је наша судбина да се погодило да нама није ништа ишло на руку а шиптарима истовремено баш све.
Они су деценијама систематски економски јачани - Србија је давала паре, чисто албанске средине су добијале све за развој, градови су грађени да се они населе а погледајте чисто српска места попут Новог Брда или севера Косова - најсиромашније и најубијеније општине у то време, на нивоу Црне Траве. Сва српска села су увек била у блату до гуше, што каже наш народ
Препоруке:
19
2
20 среда, 06 јул 2016 08:15
Бојан, Приштина
2

И пазите сав апсурд и иронију - најбогатија на Косову је била Трепча, она и њени подцентри се налазе у чисто српским или претежно српским срединама, одатле се убира приход и финансирају ултра модерне и луксузне зграде и насеља у Приштини и даље у које се насељавају Албанци (делом чак и из Албаније), истовремено радници из остатка Србије дају од плате за тобоже неразвијено Косово, и те паре такође бивају додатно усмерене из Београда за албанско бахаћење и разметање.

Док српске општине нпр. Звечан, Лепосавић, Зубин Поток, Ново Брдо итд остају на нивоу Црне Траве, да би на крају када одемо у централну Србију - нама спочитавали да су за нас одвајали од плата ?! Верујем да су се Тито и Хоџа грохотом смејали, како су нам добро сместили.

Онда су дошле деведесете, сваки је шиптар имао по 7-8 деце у просеку, половина их је отишла у Швицу која је опет само њих примала. Код нас плата 10 марака а у Швици неколико хиљада франака, и опет судбина скроз на њиховој страни
Препоруке:
19
1
21 среда, 06 јул 2016 08:28
Бојан, Приштина
3,4,5

Као што видите из претходног, нама се деценијама све ово систематски спремало и да је дошао свети Слободан није ту могао ништа да уради. Тј. Слободан је уствари једини који је могао да отклони последице, све је добро радио - али геополитички моменат у свету је био такав, да после распада СССР није било шансе. Русија је изгубила толико република и толико десетина милиона Руса ван своје границе па је ћутала а ми се нисмо мирили, него ушли у борбу.

У безброј ЦИА докумената данас можемо видети да је распад СФРЈ требао да почне на Косову јер су арнаути ипак највећи милитанти. Никад шиптари не раде ништа без налога газде, тако ни тада неби кренули на устанак и сецесију са паролом "Косова Репубљик" да им газде нису дале миг.

Слободан је то маестрално осујетио и одложио за 10 година. И да није било Слобе ми би се свакако иселили сви. Они су се пренамножили,окупирали нас и ми нисмо могли даопстанемо ни поред све наше полиције, војске, судова, управе - а камоли без тога.
Препоруке:
26
2
22 среда, 06 јул 2016 08:41
Сељак Беземљаш1
"Стотине хиљада Срба хрли на Косово, и сви листом окрећу леђа Лазару чије мошти остају у Грачаници, и крећу на говор Слободана Милошевића на Газиместану."

Поштовани господине Ђикићу.
У животу је важно наћи кривца. После све иде лакше.Нашли сте кривца у Слободану Милошевићу.То је добро.Али ту нисте стали.И показали сте много личне слабости.Сви то имамо али успешније потискујемо.

ТЕ "стотине хиљада Срба" (било је и оних који нису били Срби)ишли су на Газиместан. Не због Слободана Милошевића.(Шта је неприродно у томе што се и он нашао тај дан на Газиместану.)

Полазећи од сазнања да се народни живот најбоље осети на пијацама и аутобуским и железничким станицама провео сам пола дана на железничкој станици Косово поље (за оне који не знају Приштина нема железничку станицу)посматрајући људе који силазе из воза.
Многи су по изласку љубили земљу.Углавном они који су стизали из Босанске и Книнске крајине и из Херцеговине.
Препоруке:
26
4
23 среда, 06 јул 2016 09:01
Сељак Беземљаш2
У том љубљењу косовске земље није било извештачености и глуматања.Потпуна посвећеност, окренутост себи са осећањем да им је та земља света.

Те "стотине хињада Срба" биле су и у Грачаници.Сатима су у савршеном реду и тишини чекали да уђу у манастир и поклоне се Лазару.
Ноћ пред Видовдан стигла је и тада деведесет двогодишња Десанка Максимовић.Она је једина ушла преко реда.
Пажњу су ми привукли Американци српског порекла (они себе посматрају као Србе)Стајали су у групама са водичима,сви стари,вештачки зуби, картеровски осмех и са и америчком и српском заставицом у руци.
Препоруке:
26
3
24 среда, 06 јул 2016 10:19
Јединство-Приштина
@Бојан Приштина
Не полемишем ја са Вама. Само желим да ми Срби будемо критични према стварности, садашњости и прошлости, барем колико и наше комшије Шиптари. Они никад не узимају здраво за готово, и зато им тако иде. Не верују они ни Тачију 100%, као што нису ни Фадиљ Хоџи, али управо то критичко мишљење их гура напред много брже него нас. Ако критички сагледамо, МИлошевић из 1988 и почетка 1999, његов однос према Косову је много другачији него касније. Сетите се само ко нам је био градоначелник. Сојевић. Је ли Приштина ткво шт заслуживала.
@Сељак
Приштина је имала железничку станицу, као и аутобуску и аеродром.
Ја изузетно поштујем смелост аутора да џарне у табу тему националиста о непогрешивости Слободана Милошевића, и о грешности свих осталих. По мени Милошевић је био комуниста а не националста, што је још једна подметачина успешно уграђена у српски народ.
Препоруке:
13
7
25 среда, 06 јул 2016 11:21
Форевер Јанг
Аутору је промакла једна ствар а изузетно је кичерајска и представља ругање жртава. На Видовдан о.г. Александар Јаблановић. Вулинов играч на терену уз пратњу шполиције ишао је да положи венац на караули Кошаре. Е то је дно дна.
Препоруке:
18
1
26 среда, 06 јул 2016 12:33
Бојан, Приштина
@ Сељак Беземљаш

Баш је тако било друже, прелепо си то описао. И ја сам такође био порти Грачанице када је стигла Десанка, невероватно је било усхићење народа и поштовање према старој песникињи.Народ је окружио, поздрављао и гледао у њу као у цвет а не у дуговечну старицу. Једноставно речено све је било прелепо и достојно догађаја који се обележавао-наш народ се показао у најлепшем светлу.

У наредним годинама, о Видовдану је такође увек било лепо присуствовати песничким вечерима и видовданским књижевним сусретима. Организованим академијама, на којима се иимало шта видети и шта чути. Ту су са стране увек биле и слике Милића од Мачве, Косово Надежде Петровић.

После 2000 све је потонуло у бесмисао, уместо тога добили смо избор за мис тј избор Косовке девојке - у бикинијима(?!).
Видовданске концерте Аце Лукаса и једну општу вашарску атмосферу.
Препоруке:
24
0
27 среда, 06 јул 2016 12:41
Сељак Беземљаш3
Изгледа да нисам био јасан.
Сматрам да је господин Ђикић показао личну слабост тако што је свој лични однос према Милошевићу пренео на све оне који су дошли тог Видовдана на Косово,оптужујући их "да су окренули леђа Лазару".
На остале делове текста немам примедби.
НАСТАВАК
Препоруке:
10
0
28 среда, 06 јул 2016 12:42
Бојан, Приштина
У животу је важно наћи кривца. После све иде лакше.Нашли сте кривца у Слободану Милошевићу.сферу.

То је инерција једног прошлог трулог времена.
Деведесетих да би се "демократски легитимисао" морао си да бациш коју реч или камен на Слободана.
У деценији после, када се очекивало благостање од приватизација, међународне интеграције услед којих би Србија била уважена као СФРЈ у Титово време(то смо замишљали), да ћемо бити уређени и префињени као енглези у најмању руку - било је нужно бацити камен не само на Слобу него и на "мрачне" деведесете, тобоже нисмо ми то хтели, Слоба нас је преварио, ето то је ретроградно а ми смо сада ИН демократе европејци бла бла.

Убрзо се испоставило да смо постали бедници, привреда растурена а ми конобари,магационери,шофери, фторадници за бедне напојнице страних газди.
На међународном плану смо отирач о који свако ко дође овде брише ципеле од Едија Раме и Колинде па до самог политичког врха Запада.
Култура нам се свела на ријалитије.
Препоруке:
22
0
29 среда, 06 јул 2016 12:58
Бојан, Приштина
Јединство-Приштина

Наравно, само размењујемо мишљења погледе и искуства.
Ја своје ставове само презентујем а никако не намећем нити тврдим да сам непогрешив.
Критиковао бих ја и Слобу, него никако да га неко похвали.
Стално га нападају па мора неко да га брани.

Имао је и он своје грешке, имали би их и ми - посебно да је толики терет на нашим плећима.
Кадровска политика на Косову му је била у појединим решењима очајна.
Ево пођимо од Бакија Анђелковића, то је брука и катастрофа па даље до и данас актуелног Вељка Одаловића и неких других које неби да именујем али које ми са Косова одлично знамо. То је било први пут да се такве барабе и полуписмени типови пробију на врх - у време комунизма то није било могуће.

О Сојевићу ипак имам добро мишљење, јесте био сељак, имао гафове типа: за Божић се родио друг Исус Христ, или на отварању гробљанске капале "надам се да ће да служи и за нашу децу". Али ПР се лепо развијала у том периоду. Има у видеу: Стварност и стремљења на YouTube
Препоруке:
12
1
30 среда, 06 јул 2016 14:29
Јединство-Приштина
@Бојан-Приштина
Јасно је. МИ се одлично разумемо, за разлику од неких дискутаната овде. Ја у овом тексту видим сасвим нешто друго од икакве критике МИлошевића, Вучића или било кога другог. Овде је изражена критика нашег менталитета, и способнсти да упропастимо све, па чак и Видовдан. НИје овде битан Милошевић. МИ данас имамо на власти особу која је очигледни велеиздајник, ал и даље ужива гласове великог броја Срба. Дакле није у њему проблем, него у Србима, а аутор чини ми се позива на отрежњење, што се нарочито види у последњој реченици.
Препоруке:
13
3
31 среда, 06 јул 2016 14:39
mala primedba
"Наставимо ли овако са ругањем националним симболима и светињама, остаћемо и без симбола и без светиња"

To i jeste smisao postojanja SPS, SRS, SNS i ostalih kvazipatriotskih stranaka.
Препоруке:
12
2
32 среда, 06 јул 2016 15:44
Бојан, Приштина
Јединство-Приштина

Драго мије да је тако. Нажалост највећи је проблем што ми Срби са Космета од Томе Секулића немамо аутентичне политичке представнике достојне овог тешког историјског тренутка у којем се посебно наш Косовско-Метохијски народ нашао, да смо се након толико тешких векова у којима смо одолевали - сада по први пут нашли на ивици потпуног истребљења.

Тому нисам могао да познајем јер сам у то време био дете - које се често играло у његовом дворишту јер је он био пријатељ мог оца.

Али ме фасцинира, да Срби о њему имају потпуни консензус да је био прави човек, одличан политичар и представник косовских Срба - а истовремено и Албанци, чак и они најокорелији екстремисти о њему имају само поштовање и речи хвале.

Тешко је то постићи али нам треба човек са таквим особинама, мудрошћу и врлинама.
Препоруке:
21
0
33 понедељак, 11 јул 2016 16:43
Русољуб Ненатовић
Износим своје виђење, можда је слично са неким већ изнетим утисцима па се извињавам ако их понављам.
На Газиместану је било преко милион људи а помињу се и бројке у распону од пола до два милиона (коме колико треба за пропаганду).
Можда је неко дошао и због Слобе, видео сам десетине аутобуса са његовим сликама али - сигуран сам - велика већине је дошла због обележавања 600-те годишњице Боја на Косову.
Вероватно су многи ишли право на Газиместан (не слажем се да су тиме Лазару окренули леђа), али и Грачаница (село, порта, црква) беху препуне народа.
Можда се заборавља, или се намерно не помиње, али добар део присутних негодовао је на то што је Слоба дошао хеликоптером сматрајући да је то непримерено.
Дакле, нити смо ишли због Милошевића нити ћемо ићи због Вучића ако, далеко било, буде на власти за следећу стогодишњицу!
Што рече песник:
...
Ми несмо браћа, ми Срби несмо!
Или ви несте Немањин сој?
Та да смо Срби, та да смо људи –
та да смо браћа - ох, боже мој!...
Препоруке:
2
2

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер