
Бранио сам професију, а не положај

Пише: Срђан Шкоро
субота, 10 мај 2014 17:55

  

Новинар Срђан Шкоро смењен је са места шефа деска Вечерњих новости 12 дана након
што је у јутарњем програму РТС-а критиковао поједина кадровска решења за министре,
због чега је СНС истог дана саопштила да „РТС служи као полигон за прљаве нападе на
Александра Вучића“.

  

„Након колегијума, директор и главни и одговорни уредник Ратко Дмитровић, рекао ми
је да сам смењен са места шефа деска, да ћу убудуће моћи да радим додатак који ће
излазити у Новостима и да се нада да ћу показати боље резултате, мада претходно
ништа није рекао о досадашњим резултатима“, објаснио је Шкоро како је смењен, у
разговору за НСПМ.

  

  

Ратко Дмитровић каже да вас је сменио јер није био задовољан вашим радом и да
то нема везе са критикама на рачун премијера и појединих министара које сте
изрекли гостујући на РТС.

  

- Саопштење Ратка Дмитривића да није тужно било би смешно. Да је пре мог гостовања
на телевизији изрекао како није задовољан мојим радом, то бих поштовао и рекао бих у
реду. Али чињеница да је то изјавио 12 дана након популарног јутарњег програма
најбоље говори који су прави разлози моје смене. Функцију шефа деска сам обављао 10
месеци, ниједног тренутка се до мог гостовања на РТС, није постављало питање нити је
било речи о смени због рада или грешака у послу.

 1 / 5



Бранио сам професију, а не положај

Пише: Срђан Шкоро
субота, 10 мај 2014 17:55

  

Не знам да ли се поносније осећам због саме смене или због начина на који је срочено
образложење. Дмитровићево објашњење јавности „како је шеф деска у дневном
новинарству радно место променљиве категорије“ најбоље карактерише његов начин
размишљања и деловања. Moje појављивање на Јавном сервису очигледно је отворило
„Пандорину кутију“ и завршило се тако како се завршило од стране оних који данас
креирају медијску сцену у Србији.

  

Александар Вучић, који  је поставио Дмитровића на чело Новости, рекао је да је
саопштење, које је његова странка послала након емисије, бесмислено и да он
подржава критичко мишљење. 

  

- Да, Вучић се десет дана касније у интервјуу Недељнику оградио од тог саопштења. Ја
мислим да је то требало да уради одмах. Утолико је чуднији тајминг где се с његовом
изјавом поклапа моја смена. Ваљда његови сарадници у Новостима боље знају шта он
мисли.

  

Мислим да људи који су под Вучићевим плаштом, или погрешно тумаче његове мисли па
му се додворавају смењивањем људи и слањем бесмислених саопштења, или га одлично
познају и читају да је ово што он говори о слободи и плурализму само декларативно и да
то заиста не мисли. Или је он можда погубио контролу над својим члановима, који су
почели да се понашају као слободни стрелци тако доказујући своју величину и моћ.

  

Шта вам је рекао Дмитровић после гостовања на РТС?

  

- Звао ме телефоном и рекао ми да је добио неке позиве због мог гостовања и питао шта
се то догодило. Ја сам му укратко препричао и рекао да погледа снимак, а он је мени
рекао да Новости нису опозициона новина и да сам морао да водим рачуна јер су „они“
осетљиви због формирања Владе.

  

Ко је звао главног уредника после емисије?

  

 2 / 5



Бранио сам професију, а не положај

Пише: Срђан Шкоро
субота, 10 мај 2014 17:55

- Није ми рекао ко га је звао.

  

Је л' било после тога још неких притисака?

  

- Људи које је поставио СНС у редакцији су углавном ћутали. Како је популарност клипа
на друштвеним мрежама расла, и како су се јављали људи који су хвалили и подржавали
речено, тако ми се чини да је њихово ћутање било све дубље и веће. Могу да испричам
један детаљ који можда није неважан. Колега Љубеновић који ради сатиричну рубрику
Трн, написао је афоризам: „Један човек је рекао оно што сви мислимо. Обесимо
издајника.“

  

Неко је то пријавио главном уреднику и на његову интервенцију, тај афоризам је
избачен. Иако није поменуто ни ко је тај човек, ни о чему се ради. Без икаквог имена, без
одреднице, неко је то протумачио као подршку. То само говори докле иде цензурисање.
Па ако је бринуо да ће због афоризма неко да га зове, зар не може да се одбрани и
каже нешто попут: „Откуд знам на кога је мислио“.

  

Јесте ли добили писмено образложење смене с уредничког места?

  

- Нисам ништа написмено добио. Такав је наш колективни уговор да добијете само
решење у коме стоји разрешење и ново намештење, без образложења. Имате рок од 7
дана да га прихватите или остајете без посла. Ја немам намеру да идем из Новости. Ово
што се десило ми не даје за право да се повучем и одем већ да останем у новинама и
наставим да се борим да Новости буду новине у којима људи различитих мишљења могу
заједно да раде.

  

Новости су одувек режимске новине, како сте досад пливали?

  

- У компанији сам двадесет година. Био сам главни уредник Ревије 92. У Новостима сам
био уредник хронике, недељног издања, дописне службе и шеф деска. Новости су имале
разне фазе и због тога често плаћале вискоку цену. Посебно кад су без резерве
превише ишле уз владајући режим. Но, некако су преживеле и задржале ту ноту

 3 / 5



Бранио сам професију, а не положај

Пише: Срђан Шкоро
субота, 10 мај 2014 17:55

такозваних народних новина где се захваљујући некада доброј и развијеној дописничкој
мрежи могло прочитати оно што у другим новинама није.

  

Пре свега о судбинама и патњама обичних људи које су најбоље огледало наше
стварности у свим режимима. Смењиван сам и раније, чак и кажњаван због текстова
које сам писао, због рубрика и новина које сам уређивао. Враћан на најниже могуће
плате. Чак сам 1999. и суспендован, а тадашњи главни уредник Р92 смењен због текста
„Србија у Европи 2020“. Како то сада звучи готово нестварно. Али тада је то била
неопростива јерес! Данас је то прича о саставу Владе и људима који нас наводно воде у
том правцу. Нису ме сломили ни поколебали ни тада, а неће ни сада!

  

Јесте ли задовољни подршком колега и новинарских удружења?

  

- Да, захвалан сам колегама који су ме контактирали, који живе од ове професије. Од
ових других подршку нисам ни очекивао јер се они само пишу као новинари али се баве
неком другом професијом. Пре свега, дирнут сам подршком коју сам добио од људи који
нису познати широј јавности. То је невероватна снага и нешто због чега сам се
определио да се бавим овим позивом и после тих реакција, знам да нисам погрешио. За
моју ближу околину мој иступ није никаква новост али захваљујући друштвенимм
мрежама, јутјубу и људима који су имали смелости да то деле и каче на разне сајтове,
постао сам и шире познат.

  

Та гледаност радује човека, да није све замрло, да наша професија није тако блатњава,
да има људи и да има могућности да се ова професија попне на пиједестал који
заслужује. Да, кад кажете да сте новинар, да вас уважавају а не да размишљају о томе
да вас купе за 50 или 100 евра. Каква год била јавност, колико год мислили да су људи
убијени, обесхрабрени и забринути за своја радна места, умеју јако добро да препознају
истину и праве вредности и јавно стању иза њих. То ни једна, па чак и најригиднија
власт не може да контролише. То је управо оно што нам даје наду да ниједан глас разума
није узалудан.

  

  

Новости се налазе на списку 24 спорне приватизације, али још нико није

 4 / 5



Бранио сам професију, а не положај

Пише: Срђан Шкоро
субота, 10 мај 2014 17:55

процесуиран, знате ли ви нешто више о томе?

  

- Формално-правно држава има 37 одсто, већински је власник и даље Милан Беко.
Вучић је најавио у децембру прошле године да ће све 24 спорне приватизације, у које
спада и ова наша, бити процесуиране. Међутим, везано за Новости, нико није одговарао.
Једино што се десило је да је држава суспендовала управљачка права  већинском
власнику Милану Беку. Шта год да  држава намерава да ради с Новостима, и са
штампаријом , пре свега мора да одговори како су нестале паре из Новости, како је овај
лист од најтиражнијег на Балкану дуги низ година дошао до тога да свима дугује и како
је та спорна приватизација окончана, а да нико и даље није одговоран.

  

(Смиљана Видић – НСПМ)

 5 / 5


